Naslov Modeliranje postotka vremena provedenog u koloni na dvotračnim izvangradskim cestama : disertacija
Naslov (engleski) Estimating percent time spent following on two-line rural highways : doctoral thesis
Autor Boris Čutura
Mentor Dražen Cvitanić (mentor)
Mentor Ivan Lovrić https://orcid.org/0000-0002-5521-9849 (komentor)
Član povjerenstva Dražen Cvitanić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Lovrić https://orcid.org/0000-0002-5521-9849 (član povjerenstva)
Član povjerenstva Deana Breški (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije (Katedra za prometnice) Split
Datum i država obrane 2018-07-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Građevinarstvo Prometnice
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 624/625 - Građevinarstvo. Građevinsko inženjerstvo i tehnika. Građevinska tehnika kopnenog prometa (ceste, željeznice)
Sažetak Dvotračne izvangradske ceste u Bosni i Hercegovini (BiH) čine najveći postotak cestovne mreže i preuzimaju gotovo kompletan promet. Zbog toga se često stvaraju kolone i brzine vozila se smanjuju. Za poboljšanje kvalitete odvijanja prometa potrebno je utvrditi razinu usluge RU za postojeće stanje te za alternativne mogućnosti rekonstrukcije kritičnih elemenata cestovne mreže. RU se prema Highway Capacity Manual 2010 (HCM 2010) za dvotračne ceste definira preko mjera efikasnosti: prosječna brzina putovanja (ATS) za ceste I klase i postotak vremena provedenog u koloni (PTSF) za I i II klasu cesta. HCM pretpostavlja prevelike vrijednosti ATS-a za uvjete na magistralnim (u Hrvatskoj državnim) cestama koje odgovaraju klasi I u HCM klasifikaciji, a problem je i neujednačenost geometrije elemenata cesta, što dodatno otežava primjenu ATS-a u BiH. Stoga se u ovom radu istraživao PTSF kao primjerena mjera za određivanje efikasnosti izvangradskih dvotračnih cesta. Istraživanja provedena u svijetu pokazuju značajne razlike u rezultatima PTSF-a u odnosu na proračune prema HCM-u. U regiji nisu provedena nikakva istraživanja ove problematike i HCM se koristi u izvornom obliku. Navedeni razlozi su bili glavni motiv za istraživanje ove teme i izradu modela koji će biti jednostavno primjenjiv i u praksi. Istraživanje je provedeno za magistralne ceste s računskom brzinom 80 km/h, iz razloga što su one najvažnije u dvotračnoj cestovnoj mreži. U ovoj disertaciji je na osnovu provedenih terenskih istraživanja najprije urađena kalibracija i validacija simulacijskog softwarea Vissim 9. Razlog primjene simulacijskog softwarea je taj što on omogućuje simuliranje različitih prometnih uvjeta koji se pojavljuju na terenu ali ih je nemoguće sve obuhvatiti snimanjem ili pak za provjeru nekih novih prometnih uvjeta. Na temelju provedenih simulacija različitih prometnih uvjeta dobiven je novi model za proračun PTSF-a dvotračnih izvangradskih cesta (za brzinu 80 km/h). Dobiveni model proračuna PTSF-a validiran je na drugoj dionici i dobiveni rezultati su pokazali primjenjivost modela.
Sažetak (engleski) In Bosnia and Herzegovina (B&H), two-lane rural highways make up the largest percentage of road network and accommodate almost complete traffic. Because of this, platoons are often formed and vehicle speeds are reduced. To improve the quality of traffic flow, it is necessary to define the level of service (LOS) for the existing condition and for alternative possibilities of reconstructing critical elements of the road network. According to Highway Capacity Manual 2010 (HCM 2010), for two-lane highways LOS is defined by measures of efficiency: average travel speed (ATS) for road class I and percent time spent following (PTSF) for road classes I and II. HCM assumes very high ATS values for conditions on national roads that are classified as class I according to HCM classification, and the problem is also nonuniformity of highway geometry elements, which further complicates the application of ATS in B&H. Therefore, PTSF was studied in this paper as an appropriate measure for determining the efficiency of two-lane rural highways. Researches carried out in the world show significant differences in PTSF results compared to the HCM calculations. No research on this topic has been conducted in the region and HCM is used in its original form. The above reasons were the main motive to study this topic and develop a model that would be easy to apply in practice. The survey was conducted on main roads with calculation speed of 80 km/h, because they are the most important in the two-lane road network. In this dissertation, calibration and validation of the Vissim 9 simulation software was first made based on conducted field research. The reason for application of the simulation software is that it allows simulation of different traffic conditions that occur in the field but cannot all be covered by surveying, or for testing some new traffic conditions. Based on the simulations of different traffic conditions, a new model for calculation of PTSF on two-lane rural roads (for speed 80 km/h) was obtained. The obtained PTSF calculation model was validated on another section and the obtained results proved the applicability of the model.
Ključne riječi
postotak vremena provedenog u koloni
dvotračne ceste
vrijeme slijeda
model
Ključne riječi (engleski)
percent time spent following
two-line highways
headway
model
Jezik hrvatski
DOI https://doi.org/10.31534/DocT.045.CutB
URN:NBN urn:nbn:hr:123:260191
Studijski program Naziv: Građevinarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje građevinarstvo (dr. sc.)
URL zapisa u katalogu https://library.foi.hr/lib/knjiga.php?B=422&H=&E=&V=&lok=&zbi=&item=13926
Vrsta resursa Tekst
Opseg [1], VIII, 121 str. : ilustr. u bojama, graf. prikazi, zemljop. crteži, tabele ; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup Datum isteka embarga: 2019-07-17
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-10-17 09:32:41